«جاده مرگ» حذف شد


زمزمه های تنهائی

متنوع ازگوشه وکنار دنیا

بنابر این گزارش، آزاد راه خرم‌ آباد - پل زال قسمتي از محور سراسري تهران - بندرامام خميني(ره) است که به عنوان یکی از پروژه های مهم و اساسی کشور که عملیات اجرایی آن به همت بخش خصوصی انجام شده پس از گذشت چهار سال در ایستگاه افتتاح قرار دارد.

این پروژه که با سرمایه گذاری 50 درصدی بخش خصوصی انجام شده مسیر ارتباطی پیشین استان لرستان به خوزستان را حدود 60 کیلومتر کوتاه کرده و به دلیل ازادراه بودن نیز عابران این محور ارتباطی با زمان بسیار کمتری به مقصد خود می رسند.

 



 

اجراي اين طرح به عنوان بخشي از آزادراه شمال -جنوب کشور از دي سال 1384 آغاز شد.

آزادراه 104 کيلومتري خرم آباد - پل زال، قطعه نخست آزادراه خرم آباد - انديمشک است که با بهره برداري از آن، مسير خرم آباد - انديمشک در مقايسه با مسير کنوني آن، 64 کيلومتر کوتاه تر مي‏شود.

هزينه ساخت اين آزادراه، 750 ميليارد تومان اعلام شده است.

50 درصد از اين هزينه را دولت و 50 درصد آن را هم بخش خصوصي تامين کرد که به گفته مسئولین سهم دولت در مدت 5 سال از محل صرفه جويي در مصرف سوخت خودروها برگشت خواهد شد و بخش خصوصي هم دست کم در 18 سال حق دريافت عوارض از اين آزادراه را خواهد داشت.

 


 


در اين آزادراه، 14 دهنه تونل دوقلو به طول 25 کيلومتر، 28 پل بزرگ به طول 2 هزار و 600 متر و 2 تقاطع غيرهمسطح وجود دارد.

ساخت 130 کيلومتر راه دسترسي، 52 ميليون متر مکعب خاک برداري و خاکريزي، يک ميليون و 170 هزار تن آسفالت، شيب حداکثر 6 درصدي با وجود اختلاف ارتفاع هزار و 500 متري ابتدا و انتهاي مسير، قابليت پوشش تلفن همراه و بهره مندي از سامانه پيشرفته برق اضطراري در داخل تونل‏ها از مشخصات فني اين طرح است.

کاهش سوانح رانندگي و افزايش ايمني تردد، کاهش دو و نيم ساعت زمان سفر و کاهش مصرف سوخت از مزاياي گشايش اين آزاد راه است.

آزاد راه خرم آباد - پل زال به صورت چهار خطه با عرضي در حدود 26 متر ساخته شده که در مسيرهاي با شيب بيش از 3 درصد، براي افزايش سرعت تردد يک باند اضافه شده است.
آزاد راه خرم آباد - پل زال قسمتي از بزرگراه آسيايي محسوب مي‏شود که موجب تسريع و تسهيل در ارتباط نواحي شمالي و مرکزي کشور با مناطق جنوبي به ويژه بندر امام خميني مي‏شود.

 


 


با توجه به عبور جاده فعلی خرم آباد - پل دختر - پل زال از مناطق کوهستانی و پر پیچ و خم و وجود نقاط پر حادثه فراوان در طول این محور، احداث آزادراه خرم آباد - پل زال نقش مهمی در کاهش تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن خواهد داشت چراکه این آزادراه به صورت باندهای رفت و برگشت جدا از هم طراحی شده و احتمال وقوع سوانح رانندگی در آن حداقل خواهد بود.

جاده ای به نام "جاده مرگ"
جاده کنونی این مسیر، بسیار صعب العبور است به نحوی که رانندگان خودروهای سنگین از این مسیر به عنوان "جاده مرگ" یاد می کنند چرا که برای عبور از گردنه های این مسیر باید مسافت طولانی را پشت سر ماشینهای سنگین حرکت کرد و مجالی برای سبقت گرفتن وجود ندارد و با بررسیهای انجام شده در صورت رعایت تمام مقررات راهنمایی رانندگی مسیر یاد شده با وسیله سبک 3.5 ساعت و با وسیله نقلیه سنگین حدود پنج ساعت طول می کشد.

 


 


مزایای اقتصادی احداث آزاد راه خرم آباد - پل زال

در حال حاضر عمده تخلیه بارها و صادرات و واردات کشور در بندرعباس انجام می شود که این بندر تا تهران حدود یک هزار و 400 کیلومتر فاصله دارد که در صورت ادامه این آزاد راه از پل زال تا اندیمشک و ادامه آن تا بندر امام خمینی میزان فاصله و صرفه جویی در هزینه، زمان و سوخت موجب تحول چشمگیری در زمینه حمل و نقل و صادرات و واردات خواهد شد.

در همین زمینه گزارشهای منتشره از سوی دولت حاکیست: در حال حاضر حدود 42 درصد صادرات نفتی و غیرنفتی از بنادر جنوبی انتقال می یابد که در صورتیکه آزاد راه خرم آباد - پل زال و ادامه آن در استان خوزستان به بهره برداری برسد این میزان به حدود 70 درصد خواهد رسید.

گرد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در 23 آبان 1389برچسب:,ساعت 2:0 توسط الیاس | |


Power By: LoxBlog.Com